De Cloud om de prijzendruk tegen te gaan?

dinsdag 23 november 2010

Outsourcing ontsnapt niet aan de kwaal die alle ICT-diensten treft: de prijzendruk. Tenzij we het ‘delivery’-model aanpassen.

Langzaam maar zeker doet de outsourcing het minder goed. Tegen de economische cyclus in had outsourcing de neergang moeten ombuigen in 2009 en 2010. Het is niet langer het geval, krachtige factoren roepen zijn vooruitgang een halt toe. De opdrachtgevers blijven druk uitoefenen op hun dienstenleveranciers. Het gemiddelde dagelijks bedrag dat door de leveranciers gefactureerd wordt, blijft bedroevend laag en de druk op de prijzen blijft sterk.

Van nature is de outsourcingmarkt altijd in beweging. Vandaag zijn volgens analisten kmo’s –soms slecht geïnformeerd of niet wetend hoe dit type prestatie aan te pakken - de doelgroep van de dienstenleveranciers. Via Cloud Computing.

Cloud Computing wijzigt de gebruiksgewoonten radicaal omdat het gebaseerd is op een ander economisch model. De facturering van een IT-ressource op basis van zijn gebruik. Bij de aanbieders leidt dat tot een transformatie door de doorgedreven industrialisatie die hij teweeg brengt: de services moeten ontwikkeld worden om gebruiksklaar te zijn, verpakt als ‘afgewerkte’ producten, nauwelijks configureerbaar en gestandaardiseerd om zich aan te passen aan zoveel mogelijk bedrijven.

Volgens Gartner zal Cloud Computing niet alleen de services democratiseren door hun industrialisatie, maar zal ze ook de relatie met de aanbieders veranderen. Klanten zullen zich meer kunnen concentreren op de voordelen van de geleverde diensten in plaats van op de manier waarom de services geïmplementeerd zijn.

Niet te vergelijken met het succes van CRM in ASP-modus (Application Service Provider). Cloud Computing biedt een basis voor optimalisatie van het beheer van het IT-systeem op basis van korte implementatiecycli, een meer doeltreffend budget en een quasi onmiddellijk aanpassingsvermogen.

De eerste invalshoek is infrastructuur (Infrastructure as a Service). Terwijl eind 2009 minder dan 8% van de Europese organisaties hun toevlucht genomen hadden tot diensten van het type IaaS, verwacht men een verdubbeling tegen eind 2010. De domeinen die prioritair aan bod komen, zijn de server-, opslag- en back-upinfrastructuren. Tegen 2012 zouden ook de onderliggende infrastructuren voor contentarchivering en netwerken aan bod komen. In tegenstelling tot SaaS zou de voorkeur voor IaaS gaan naar privé, of de ‘cloud’ nu gehost wordt in het datacenter van het bedrijf of dat van een dienstenleverancier.

Om op PaaS (Platform as a Service) over te stappen daarentegen, lijkt de vraag meer heterogeen. De meest open organisaties kiezen voor dit model om toepassingen te ontwikkelen en uit te rollen die geprogrammeerd zijn in andere talen en tegelijkertijd het behoud van hun ontwikkeling te behouden, applicaties integrerend in applicatieve bouwstenen (programmatie-interfaces bijvoorbeeld of API voor Application Programming Interface), of om applicatieve ontwikkelingen te testen voor ze in productie gaan.

Bedrijven voeren volop discussies over de private cloud, het onderhoud van hun configuratie met de mogelijkheid om hun gegevens te downloaden. De cloud zal ook de transitie naar nieuwe externalisatiemodellen versnellen. Daardoor zullen SaaS, IaaS en private cloud progressief hun plaats innemen naast de grote outsourcingdiensten, zowel voor globale als applicatieve externalisatie.

De Cloud als voorbeeld. Met IC2 stelt Sogeti PoC’s voor

Cloud verontrust omdat mensen zich verkijken op zijn vorm. Men moet het dus demonstreren. Dat is wat Sogeti wil doen met IC2. Maar ook, via een self-serviceportal, bedrijven de mogelijkheid bieden hun eigen haalbaarheidsstudies te doen.

Vijf eerste stappen werden weerhouden. Het zal in de eerste plaats mogelijk zijn om een collaborationplatform te testen gebaseerd op SharePoint 2010, personaliseerbaar en met prepackaged diensten. Sogeti zal ook tonen hoe de veiligheidsmechanismen van de Cloud te beheersen in overeenstemming met de architecturen (private, publieke of hybride cloud). Een .Netontwikkelingsplatform zal ook toegankelijk zijn. Het zal prepackaged services omvatten. Ook beschikbaar: een testplatform gebaseerd op het aanbod Team Foundation Server 2010 waarop Sogeti zijn TMAP-testmethode installeert. Ten slotte zal het mogelijk zijn de manier te tonen waarop men de elementen van de cloud beheert. Deze scenario’s, gebaseerd op de oplossingen System Center van Microsoft en CSA van HP, zullen geïllustreerd worden met case studies, met name voor de automatisering van private, publieke of hybride clouds.

De sterkte van de IC2-oplossing bestaat erin om via zijn tools de capaciteit voor te stellen om met dezelfde tools te beheren wat in de privé en de publieke cloud steekt. Sogeti verwacht dat klanten van de ene cloud naar de andere zullen willen overstappen. Ook dat zal kunnen aangetoond worden.

"Bij NRB zijn we met Cloud Computing begonnen avant la lettre!"

Daniel Eycken, Marketing Manager, NRB

° NRB stelt zich voor als een voorloper van Cloud C omputing. Beweert u dit voor het effect van het statement of is het echt commercieel aanbod gebaseerd op operationele diensten?

“Wat is Cloud Computing anders dan een middel om de technologische uitdagingen te overwinnen om businessuitdagingen te integreren? Dat is net wat we al 20 jaar aan onze klanten voorstellen!”

“Onze geschiedenis is nauw verbonden met het principe van de Cloud Computing. NRB werd opgericht in 1987 om de kosten en IT-infrastructuur en -diensten te delen tussen verschillende actoren binnen de verzekeringssector. Nadien sloten zich hier andere bedrijven bij aanzoals openbare nutsbedrijven zoals ALG, CILE en ALE (vandaag lid van de groep Tecteo) en meer recent ook Sibelga.”

° Hoe benaderen uw klanten Cloud Computing?

“Op een pragmatische manier. Cloud Computing is gebaseerd op de filosofie van de thin client: zo weinig mogelijk toepassingen lokaal installeren, met de applicatie in de cloud en hem gebruiken gedurende tijd die nodig is om een taak uit te voeren. Vanuit commercieel oogpunt huurt men een dienst. De rest wordt volledig transparant. Voor de relatie klant-provider wordt het naleven van de SLA’s de enige indicator.”


° Welke technologische keuzes hebt u gemaakt op het vlak van infrastructuur?

“Onze evolutie is gebaseerd op het delen van IT-kosten. Het allereerste begin was sterk mainframe gericht. We spreken dan wel over het einde van de jaren 80. NRB heeft zich echter steeds gericht op technologieën en constructeurs die ons toelieten om een multiclient IT-infrastructuur uit te rollen en uit te baten, mainframe en non-mainframe.”

“Als men er goed over nadenkt, ligt het principe van de gedeelde mainframe vrij dicht bij het model van Cloud Computing: gecentraliseerd delen van infrastructuren, optimaal beveiligingsniveau, capaciteit op vraag (verwerkings- en opslagvermogen°...), maar oo k centrale exploitatie en beheer via een competence pool.”

“Na het delen van de mainframeressources hebben we ons netwerk geoptimaliseerd in 2000 door te kiezen voor de MPLS-technologie van Cisco. Andere grote stap, drie jaar later, met VMware Vsphere, maar ook op het vlak van opslag met de technologieën EMC SAN en VSAN, en ten slotte de virtualisatie in 2005.”

“Onze samenwerking met Cisco, met name, heeft ons toegelaten om te vernieuwen in termen van virtualisatie en consolidatie met technologieën zoals MPLS, IPTEL of FcoE, om alle netwerktechnologieën te dekken, zonder capaciteitsbeperkingen, om een multiclient IT-infrastructuur te creëren en uit te baten.”

De rédactie

Source :
Solutions Magazine – 22/11/2010 – http://www.solutions-magazine.be

Instance

In us they trust...

Contacteer ons

Luik

t. +32(0)4 249 72 11

Brussel

t. +32(0)2 286 57 11

Stuur een bericht

Partnerships & Certificeringen