Belgische ziekenhuizen optimaliseren hun financiële & logistieke processen dankzij SAP HANA geïmplementeerd door Xperthis

dinsdag 2 mei 2017

Ziekenhuizen staan voor grote digitale uitdagingen en voelen meer dan ooit de nood om te innoveren. De grote stroom aan data die dagelijks moet verwerkt worden, is immens. Technologische innovaties kunnen hen daarbij helpen. De financiële en logistieke afdelingen van een vijftigtal ziekenhuizen waren alvast vragende partij voor ondersteuning bij hun interne processen. 

 

De helft van de Belgische ziekenhuizen werkt met ERP for Healthcare (ERP4HC), de ERP-oplossing van Xperthis - dochteronderneming van NRB gespecialiseerd in ICT-oplossingen voor ziekenhuizen. ERP4HC standaardiseert hun financiële en logistieke back-office processen. In dit project speelt innovatie een cruciale rol. Daarom koos men voor de implementatie van het SAP HANA-platform en de SAP Fiori-interface. 

Dankzij de migratie van de bestaande ERP4HC oplossing naar het nieuwe SAP HANA platform worden grote hoeveelheden data nog sneller en in real-time verwerkt. De transactiesnelheid wordt aanzienlijk verbeterd, responstijden worden flink ingekort en financiële informatie is binnen enkele seconden beschikbaar. Hierdoor worden de voornaamste transacties 1.5 tot 3 maal sneller uitgevoerd. 

"De transitie van de ERP4HC-omgeving naar SAP HANA is een belangrijke stap voor Xperthis, maar vooral ook voor onze klanten, de ziekenhuizen, die op deze manier efficiënter kunnen werken” zegt Melchior Wathelet, CEO Xperthis.

Er worden grote hoeveelheden gegevens door het ERP-systeem verwerkt en vele bestanden geraadpleegd; de verwachtingen met betrekking tot verbeterde prestaties waren bijgevolg hooggespannen.

De werkelijke resultaten van de migratie naar de SAP HANA database waren al duidelijk vanaf de eerste dag na de migratie en zijn op sommige vlakken vrij sensationeel.  De grootste prestatieverbeteringen zijn o.m. behaald in specifieke modules waarbij de betalingen van patiënten worden opgevolgd: een gemiddelde doorlooptijd van een tiental uur is verlaagd tot amper enkele minuten” gaat Melchior Wathelet verder.  

Alain Georgy, Managing Director SAP BeLux bevestigt: “De combinatie Xperthis, die de nodige ervaring heeft met software voor ziekenhuisbeheer, en SAP bleek opnieuw een succesvolle match. Het HANA in-memoryplatform geeft toegang tot realtime-data en analyses; de SAP Fiori-interface zorgt voor een gepersonaliseerde gebruikservaring. Het was ontzettend belangrijk, zowel voor Xperthis als voor SAP, dat de financiële en logistieke processen van ziekenhuizen hierdoor beter, sneller én efficiënter konden werken.

Met de implementatie van het SAP HANA platform is een solide en flexibele basis gelegd voor verdere innovatie en uitbreiding naar andere ziekenhuizen, zowel in België als in Nederland. Xperthis blijft nauw samenwerken met SAP om het maximale rendement uit de SAP HANA database te halen, en nieuwe functionaliteiten en modules rond Fiori apps te ontwikkelen die een optimale werking van de ziekenhuizen ten goede komt. 

Xperthis - digital solutions for smarter patient care

Xperthis is de Belgische specialist in digitale oplossingen voor de zorgsector. Ontstaan in 2011 door de fusie van Polymedis, Partezis en Xtenso, Xperthis bleef groeien in 2015 met de overname van Mims en Ciges. Hierdoor kon ze haar aanbod vervolledigen en zich als marktleider vestigen. Xperthis stelt meer dan 200 werknemers tewerk en heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 30 miljoen euro.

 Xperthis maakt deel uit van de NRB Groep. Met een omzet van € 317 miljoen in 2016 en meer dan 2000 medewerkers, positioneert de Groep zich in de top 3 van de ICT-sector in België.

 

Over SAP

SAP is wereldwijd de markleider in bedrijfsbeheersoftware. De onderneming helpt bedrijven van elke grootte, uit elke sector, om hun prestaties te verbeteren. SAP-toepassingen worden gebruikt door zowel experts als bedrijfsleiders en draaien op desktops en op mobiele toestellen. Gebruikers van SAP-software werken efficiënter samen en hebben een beter inzicht in cruciale managementinformatie. Meer dan 320.000 klanten vertrouwen op de software en diensten van SAP om winstgevender te werken, sneller in te spelen op de veranderingen in de markt en op een duurzame manier te groeien. 

Instance

In us they trust...

Contact us :

  • Mail us
  • Phone us

Follow us :

  • Linked In
  • Twitter
  • Google +
  • Slideshare
  • Youtube
  • Flickr

Contacteer ons

Service Desk

t. +32(0)4 249 77 77

Luik

t. +32(0)4 249 72 11

Brussel

t. +32(0)2 286 57 11

Stuur een bericht

Partnerships & Certificeringen

  • SAP Partner
  • Microsoft
  • ISO:9001
  • ISO:27001